Désolé, cet article est seulement disponible en Polski.

(Polski) Budujemy nowy dom (lata 40-te i 50-te)

(Polski)

Wszędzie zgliszcza, ruiny i porozrzucane cegły – pora to uporządkować. Trzeba zaplanować miasto od nowa! Ty też możesz! Wyruszamy w trasę z przewodnikiem – architektem, który widzi możliwość zbudowania miasta od podstaw. Socrealistyczne idee, plany Bieruta i odkrywanie co się ostało po wojnie a co nie przetrwało powojennej polityki. Zapraszamy na nietuzinkową wycieczkę, gdzie będziemy odkrywali i projektowali Warszawę od nowa! Przeżyj przygodę w pierwszym powojennym autobusie warszawskiej komunikacji miejskiej! Chausson to prawdziwy czerwony autobus mknący przez ulice miasta!

Trasa:

Trębacka – Senatorska – Miodowa – plac Krasińskich – Świętojerska – Anielewicza – Zamenhofa – Nowolipki – Andersa – Marszałkowska – Plac Konstytucji – Piękna – Krucza – Plac Powstańców Warszawy – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

Chausson AH 48 – Prawdziwa legenda warszawskich ulic! W 1947 roku autobusy te trafiły do odbudowującej się stolicy. Dzięki nim możliwe było odtworzenie komunikacji miejskiej i jej rozwoju. Chaussony zakończyły kursowanie w latach 60 XX wieku.                                                  

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Niewinni Czarodzieje (lata 60-te)

(Polski)

Miasto dźwignęło się z ruin a mieszkańcy potrzebują artystycznego oddechu. Ciężka praca splata się z zabawą i rozrywką, radość z biedą a nowoczesność z prowizorką. Absurdy na każdym kroku a jednak trzeba jakoś żyć. Z przewodnikiem – artystą, wciągniemy Cię w świat big bitu, bikiniarzy, jazzu i kabaretów. Wsiądź do jednego z najpiękniejszych autobusów polskiej produkcji i przeżyj czarodziejską podróż po zrekonstruowanej stolicy! Błękitny San z Sanoka to wyjątkowy wehikuł czasu.

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Marszałkowska – PKiN – Aleje Jerozolimskie – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Piękna – Myśliwiecka – Rozbrat – Kruczkowskiego – Tamka – Świętokrzyska – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

San H-100 – Według wielu najładniejszy seryjnie produkowany polski autobus. W przeciwieństwie do « ogórka » jego wygląd jest lekki i bardziej wysmakowany. Sany H-100 królowały na ulicach miast, miasteczek i wsi w latach 60. i 70. XX wieku.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Warszawski Cwaniak (lata 70-te)

(Polski)

Synonimem polaka jest kreatywność, która pojawia się nasilona w sytuacjach trudnych. PRL nie jest łatwy ale dla wielu jest twórczym czasem « radzenia sobie ». Z okien autobusu zobaczymy piękne idee mieszkań dla każdego obywatela. Posmakujemy Zachodu pod hotelem Victoria i Wschodu pod Bazarem Różyckiego czy Stadionem Dziesięciolecia. Przewodnik – warszawski cwaniak, przeprowadzi Was przez trudne meandry życia lat 70-tych. Wsiądziemy do polskiej wersji francuskiego autobusu. Pojedziemy Jelczem, zwanym « peerką ».

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Grzybowska – Żelazna – Aleja Solidarności Targowa- Ząbkowska- Brzeska- Kijowska- Aleja Zieleniecka- Most Poniatowskiego- Aleje Jerozolimskie –Bracka – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka 

Pojazd:

Jelcz PR110M – Rząd PRL podpisał umowę z francuską firmą Berliet. W ten sposób nie tylko sprowadził te autobusy do Polski ale także opracowano polską wersję pojazdu. « Peerki » jeździły po Warszawie od 1976 do 1987 roku. Niestety okazały się zbyt delikatne na nasze warunki.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Czasy Apokalipsy (lata 80-te)

(Polski)

Zamiast « Teleranka » – Jaruzelski w telewizji. Za oknem zamiast bałwanów ze śniegu – czołgi, żołnierze i koksowniki. A do tego zima, Zima Stulecia. Podróż węgierskim królem warszawskich ulic – Ikarusem – to trudny okres życia miasta. Mieszkańcy walczą na różne sposoby bo chcą przezwyciężyć apokalipsę. Doświadczmy tej walki razem! Na pokładzie czeka na Was przewodnik – opozycjonista, z którym poznacie realia Stanu Wojennego a jak trzeba, przygotujecie nielegalne ulotki!

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Marszałkowska – Waryńskiego – Puławska – Rakowiecka – Aleja Niepodległości – Aleja Jana Pawła – Grzybowska – Królewska – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

Przegubowy Ikarus 280.26 – Węgierski król warszawskich ulic – tak najprościej można określić ten autobus, będący stałym elementem warszawskich dróg przez prawie 35 lat. Ikarusy pojawiły się w 1981 roku, na kilka dni przed wprowadzeniem stanu wojennego. 

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Świeżutki Kapitalizm (lata 90-te)

(Polski)

I wreszcie upragniona wolność! Wolność! I kapitalizm, w którym kreatywność z PRLu na pewno się przyda. Każdy radzi sobie sam tak jak potrafi. Warszawa znów się zmienia, Polska się zmienia. Otworzyły się nowe furtki, które kiedyś były zamknięte. Pojawiły się luki i dziury (w prawie). Komuna niby odeszła a jest. Wolność niby jest a korzystać z niej trudno. Taka jest stolica w okresie przemian! Z naszym przewodnikiem – młodym kapitalistą, poznasz miasto przemian i niczym po wojnie znowu zaplanujesz rozwój Warszawy! Tym razem czeka Was podróż Ikarusem 280 lub Jelczem 120mm!

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Plac Grzybowski – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie – Plac Zawiszy – Towarowa – Okopowa – Rondo Zgrupowania AK « Radosław » – Aleja Jana Pawła II – Królewska – Trębacka

Pojazdy:

Przegubowy Ikarus 280.70E – to najmłodszy podtyp węgierskiego króla warszawskich ulic. Autobus pochodzi z ostatniej dostawy ikarusów z 1997 roku. Od poprzedników różni się takimi elementami, jak silnikiem spełniającym normę Euro I połączonym z automatyczną skrzynią biegów, drzwiami dwupłatowymi, innym wykończeniem i kolorystką wnętrza, a także klimatyzacją kabiny kierowcy. Z końcem 2013 roku nastał kres epoki « Ikarów » i zostały one ostatecznie zastąpione taborem nowej generacji.

Jelcz 120mm – po prostu kwadrat, to często niezauważany, acz dość istotny element palety taboru warszawskich autobusów lat dziewięćdziesiątych (i dwutysięcznych). Zmodernizowana konstrukcja z epoki Gierka ukazuje, jak Jelczańskie Zakłady Samochodowe próbowały odnaleźć się w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości. Chociaż Jelcze pozostawały w cieniu setek Ikarusów, ich dostawy odegrały ważną rolę w odmładzaniu i stopniowym unowocześnianiu stołecznego taboru autobusowego.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!