Ci spiace, ma questo articolo è disponibile soltanto in Polski.

(Polski) Budujemy nowy dom (lata 40-te i 50-te)

(Polski)

Wszędzie zgliszcza, ruiny i porozrzucane cegły – pora to uporządkować. Trzeba zaplanować miasto od nowa! Ty też możesz! Wyruszamy w trasę z przewodnikiem – architektem, który widzi możliwość zbudowania miasta od podstaw. Socrealistyczne idee, plany Bieruta i odkrywanie co się ostało po wojnie a co nie przetrwało powojennej polityki. Zapraszamy na nietuzinkową wycieczkę, gdzie będziemy odkrywali i projektowali Warszawę od nowa! Przeżyj przygodę w pierwszym powojennym autobusie warszawskiej komunikacji miejskiej! Chausson to prawdziwy czerwony autobus mknący przez ulice miasta!

Trasa:

Trębacka – Senatorska – Miodowa – plac Krasińskich – Świętojerska – Anielewicza – Zamenhofa – Nowolipki – Andersa – Marszałkowska – Plac Konstytucji – Piękna – Krucza – Plac Powstańców Warszawy – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

Chausson AH 48 – Prawdziwa legenda warszawskich ulic! W 1947 roku autobusy te trafiły do odbudowującej się stolicy. Dzięki nim możliwe było odtworzenie komunikacji miejskiej i jej rozwoju. Chaussony zakończyły kursowanie w latach 60 XX wieku.                                                  

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Niewinni Czarodzieje (lata 60-te)

(Polski)

Miasto dźwignęło się z ruin a mieszkańcy potrzebują artystycznego oddechu. Ciężka praca splata się z zabawą i rozrywką, radość z biedą a nowoczesność z prowizorką. Absurdy na każdym kroku a jednak trzeba jakoś żyć. Z przewodnikiem – artystą, wciągniemy Cię w świat big bitu, bikiniarzy, jazzu i kabaretów. Wsiądź do jednego z najpiękniejszych autobusów polskiej produkcji i przeżyj czarodziejską podróż po zrekonstruowanej stolicy! Błękitny San z Sanoka to wyjątkowy wehikuł czasu.

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Marszałkowska – PKiN – Aleje Jerozolimskie – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Piękna – Myśliwiecka – Rozbrat – Kruczkowskiego – Tamka – Świętokrzyska – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

San H-100 – Według wielu najładniejszy seryjnie produkowany polski autobus. W przeciwieństwie do “ogórka” jego wygląd jest lekki i bardziej wysmakowany. Sany H-100 królowały na ulicach miast, miasteczek i wsi w latach 60. i 70. XX wieku.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Warszawski Cwaniak (lata 70-te)

(Polski)

Synonimem polaka jest kreatywność, która pojawia się nasilona w sytuacjach trudnych. PRL nie jest łatwy ale dla wielu jest twórczym czasem “radzenia sobie”. Z okien autobusu zobaczymy piękne idee mieszkań dla każdego obywatela. Posmakujemy Zachodu pod hotelem Victoria i Wschodu pod Bazarem Różyckiego czy Stadionem Dziesięciolecia. Przewodnik – warszawski cwaniak, przeprowadzi Was przez trudne meandry życia lat 70-tych. Wsiądziemy do polskiej wersji francuskiego autobusu. Pojedziemy Jelczem, zwanym “peerką”.

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Grzybowska – Żelazna – Aleja Solidarności Targowa- Ząbkowska- Brzeska- Kijowska- Aleja Zieleniecka- Most Poniatowskiego- Aleje Jerozolimskie –Bracka – Mazowiecka – Plac Piłsudskiego – Trębacka 

Pojazd:

Jelcz PR110M – Rząd PRL podpisał umowę z francuską firmą Berliet. W ten sposób nie tylko sprowadził te autobusy do Polski ale także opracowano polską wersję pojazdu. “Peerki” jeździły po Warszawie od 1976 do 1987 roku. Niestety okazały się zbyt delikatne na nasze warunki.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Czasy Apokalipsy (lata 80-te)

(Polski)

Zamiast “Teleranka” – Jaruzelski w telewizji. Za oknem zamiast bałwanów ze śniegu – czołgi, żołnierze i koksowniki. A do tego zima, Zima Stulecia. Podróż węgierskim królem warszawskich ulic – Ikarusem – to trudny okres życia miasta. Mieszkańcy walczą na różne sposoby bo chcą przezwyciężyć apokalipsę. Doświadczmy tej walki razem! Na pokładzie czeka na Was przewodnik – opozycjonista, z którym poznacie realia Stanu Wojennego a jak trzeba, przygotujecie nielegalne ulotki!

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Marszałkowska – Waryńskiego – Puławska – Rakowiecka – Aleja Niepodległości – Aleja Jana Pawła – Grzybowska – Królewska – Plac Piłsudskiego – Trębacka

Pojazd:

Przegubowy Ikarus 280.26 – Węgierski król warszawskich ulic – tak najprościej można określić ten autobus, będący stałym elementem warszawskich dróg przez prawie 35 lat. Ikarusy pojawiły się w 1981 roku, na kilka dni przed wprowadzeniem stanu wojennego. 

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!

(Polski) Świeżutki Kapitalizm (lata 90-te)

(Polski)

I wreszcie upragniona wolność! Wolność! I kapitalizm, w którym kreatywność z PRLu na pewno się przyda. Każdy radzi sobie sam tak jak potrafi. Warszawa znów się zmienia, Polska się zmienia. Otworzyły się nowe furtki, które kiedyś były zamknięte. Pojawiły się luki i dziury (w prawie). Komuna niby odeszła a jest. Wolność niby jest a korzystać z niej trudno. Taka jest stolica w okresie przemian! Z naszym przewodnikiem – młodym kapitalistą, poznasz miasto przemian i niczym po wojnie znowu zaplanujesz rozwój Warszawy! Tym razem czeka Was podróż Ikarusem 280 lub Jelczem 120mm!

Trasa:

Trębacka – Plac Teatralny – Plac Piłsudskiego – Królewska – Plac Grzybowski – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie – Plac Zawiszy – Towarowa – Okopowa – Rondo Zgrupowania AK “Radosław” – Aleja Jana Pawła II – Królewska – Trębacka

Pojazdy:

Przegubowy Ikarus 280.70E – to najmłodszy podtyp węgierskiego króla warszawskich ulic. Autobus pochodzi z ostatniej dostawy ikarusów z 1997 roku. Od poprzedników różni się takimi elementami, jak silnikiem spełniającym normę Euro I połączonym z automatyczną skrzynią biegów, drzwiami dwupłatowymi, innym wykończeniem i kolorystką wnętrza, a także klimatyzacją kabiny kierowcy. Z końcem 2013 roku nastał kres epoki “Ikarów” i zostały one ostatecznie zastąpione taborem nowej generacji.

Jelcz 120mm – po prostu kwadrat, to często niezauważany, acz dość istotny element palety taboru warszawskich autobusów lat dziewięćdziesiątych (i dwutysięcznych). Zmodernizowana konstrukcja z epoki Gierka ukazuje, jak Jelczańskie Zakłady Samochodowe próbowały odnaleźć się w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości. Chociaż Jelcze pozostawały w cieniu setek Ikarusów, ich dostawy odegrały ważną rolę w odmładzaniu i stopniowym unowocześnianiu stołecznego taboru autobusowego.

>> Kliknij tutaj by przejść do systemu sprzedaży biletów!